SeaDoo Spark Forum banner

Gloednieuw, koelvloeistof lekt!

34K views 8 replies 7 participants last post by  DaManJack  
#1 ·
Mijn 2017 3up lekt koelvloeistof. Het reservoir is leeg na elke rit. De reservoirdop is erg moeilijk te plaatsen en lijkt niet goed af te dichten. Lekt het misschien onder druk uit de dop? Als ik ooit gesleept moet worden, kunt u de Spark dan achteruit slepen om te voorkomen dat de waterleiding vastgeklemd moet worden?
Bedankt!

#2 ·
Ik heb niet op de mijne gekeken, maar vul je hem mogelijk te veel? Meestal wordt een overlooptank slechts gedeeltelijk gevuld, zodat de vloeistof uitzet als hij heet is en niet overloopt. Wat betreft slepen, ik ben niet zeker, ik moest mijn vriend ongeveer 1/2 mijl slepen toen hij zonder benzine kwam te zitten en we deden het gewoon stationair met 3-4 mph om te voorkomen dat er water in de motor kwam, het werkte prima, het ging alleen langzaam.

#3 · (Edited)
Ik heb een 2017 en de mijne doet hetzelfde. Toen ik hem voor het eerst kreeg, vulde ik de koelvloeistof bij en de dop was heel gemakkelijk om eraf en erop te draaien. Na mijn eerste olieverversing met het dek eraf (20 uur) haalde ik de dop eraf en het was een hel om hem er weer op te krijgen. Sindsdien lekt er koelvloeistof. Ik dacht dat het misschien de waterpomppakking of de oliekoeler was, zoals andere mensen problemen mee hebben gehad, maar ik heb vandaag bevestigd dat het uit de overloop lekt. Ik stopte een reepje papieren handdoek in de overloopbuis en na ongeveer 20 minuten controleerde ik de slang en de papieren handdoek was doorweekt met koelvloeistof. Hij is niet overvol, ik denk dat het komt door een slechte afdichting tussen het reservoir en de dop. Meer merkbaar bij tail stands, maar zelfs bij licht spelen verlies ik wat. Ik haalde de afdekking eraf tijdens mijn rit om te controleren of hij niet te veel uitzette. Ik denk dat er iets krom is getrokken, ofwel de dop ofwel het reservoir, en dat hij niet goed afdicht.

#5 ·
-Update- Ik besloot een nieuwe koelvloeistofreservoirdop te proberen om te zien of dat mijn lekkage zou verhelpen. Mijn dealer zei dat ze nog nooit van lekkages uit het reservoir hadden gehoord. Ik haalde een nieuwe dop (ongeveer $20 Canadees) en die schroefde veel gemakkelijker vast. Ik ging rijden en reed de hele dag hard, wheelies voor dagen. Ik controleerde periodiek het koelvloeistofexpansiereservoir en het bouwde een beetje druk op, terwijl de koelvloeistof voorheen niet in het reservoir zou uitzetten. Normaal gesproken zou ik ongeveer 1/2" koelvloeistof verliezen na een rit en nadat de motor was afgekoeld, stond ik nog steeds op de vullijn. Het lijkt erop dat de nieuwe dop mijn probleem heeft opgelost, dus ik zal zien hoe lang deze dop het volhoudt.

#8 ·
-Update- Ik besloot een nieuwe koelvloeistofreservoirdop te proberen om te zien of dat mijn lekkage zou verhelpen. Mijn dealer zei dat ze nog nooit van lekkages uit het reservoir hadden gehoord. Ik haalde een nieuwe dop (ongeveer $20 Canadees) en die schroefde veel gemakkelijker vast. Ik ging rijden en reed de hele dag hard, wheelies voor dagen. Ik controleerde periodiek het koelvloeistofexpansiereservoir en het bouwde een beetje druk op, terwijl de koelvloeistof voorheen niet in het reservoir zou uitzetten. Normaal gesproken zou ik ongeveer 1/2" koelvloeistof verliezen na een rit en nadat de motor was afgekoeld, stond ik nog steeds op de vullijn. Het lijkt erop dat de nieuwe dop mijn probleem heeft opgelost, dus ik zal zien hoe lang deze dop het volhoudt.

#6 ·
Hallo allemaal,

Ik heb me net aangemeld zodat ik op dit draadje kan reageren - hoewel het geen officiële terugroepactie van BRP is, is onze lokale dealer hier in Ottawa, Canada, op de hoogte van dit probleem en vervangt de koelvloeistofreservoirs onder garantie. Zodra de dop verwijderd is, verandert de fles van vorm van een perfecte cirkel naar een lichte ovaal, waardoor de dop de druk niet meer kan vasthouden.

We hebben een vloot huur-Sparks en zowel de modellen uit 2016 als 2017 hebben dit probleem. Al onze flessen zijn onder garantie vervangen en de BRP-vertegenwoordiger voor onze regio is op de hoogte van het probleem.

Het probleem doet zich nog steeds voor, zelfs met de nieuwe flessen. De truc is om de dop nooit te openen!! BRP moet de fles opnieuw ontwerpen en ze allemaal terugroepen.

#7 ·
Ik heb de dop afgelopen zomer 2014 verwijderd. Het duurde ongeveer 30 minuten om de koelvloeistofdop er weer op te krijgen. Ik was verbijsterd, hij paste gewoon niet. Ik moest een scheermesje gebruiken en een beetje van de plastic fles afsnijden.

Het past niet, maar ik verlies ongeveer een paar kopjes koelvloeistof per seizoen....